~

Ahad, 19 September 2010

Home » , , , , » Peminjam PTPTN Potong Gaji

Peminjam PTPTN Potong Gaji

Peminjam PTPTN Potong Gaji itulah beberapa artikel yang ada dalam beberapa surat khabar online mengenai Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang akan mendapatkan semula wang yang di pinjam oleh peminjam untuk melanjutkan pelajaran di Institusi pendidikan awam atau swasta.

Cara ini dikatakan untuk mendapatkan semula dana kewangan perbadanan ini yang semakin hari semakin surut. Bagi Pendapat Penulis langkah ini amat di alu-alukan kerana ia memberi banyak faedah kepada perbadanan berkenaan dan mempastikan peluang orang lain untuk melanjutkan pelajaran terbela dengan pinjaman yang di berikan.Kepada Peminjam tunaikan tangunjawab anda sebagai peminjam jangan tutup peluang orang lain untuk belajar.Kini tiada alasan bagi peminjam untuk membawar pinjaman mereka apa yang penulis lihat pelbagai cara perbadanan ini telah ambil untuk mengalakan peminjam untuk menjelaskan pinjaman mereka tetapi di pandang sepi.Biasanya Alasan yang di beri oleh peminjam:

Tiada duit/wang- sedangkan mereka ini sudah berpuluh dan belasan tahun bekerja tak kan untuk buat bayaran sebulam sekurang-kurang RM100 tak ada.Kereta besar,rumah besar,makan besar ada pulak duit/wang.

Tiada masa /tidak tahu nak buat bayaran - Ini alasan orang tak sekolah,bagi penulis rasanya sudah banyak iklan atau arahan cara bayaran yang di war-warkan oleh perbadanan ini, samada buat bayaran secara online atau offline.pelik betul

http://www.ptptn.gov.my/web/guest/semakan/ingkar

Alasan lain anda boleh fikir-fikirlah ya..kekekkeke.Berikut petikan dari akhbar online:

Sinar Harian Online:: Suara Cakna Komuniti.
TEMERLOH - Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan melaksanakan pemotongan gaji secara wajib bagi mendapatkan semula pinjaman daripada peminjam yang gagal berbuat demikian mulai Jun tahun depan.

Utusan Malaysia Online
Pengerusi PTPTN, Datuk Ismail Mohamed Said menegaskan, hanya dengan cara itu pihaknya dapat mengutip semula hutang daripada lebih 46,000 peminjam yang liat membayarnya


p/s: Bagi penulis dan pengamatan penulis jika tak mahu bayar pinjaman PTPTN tak payah pinjam,guna duit sendiri tangung penajian..kalau tak mampu juga kerja sambil belajar,kalau tak mampu juga penulis nak bagi nasihat TAK PAYAH NAK BELAJAR...Lebih BAik Kerja.kekekekekek.Laman sesawang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN)

6 ulasan:

  1. nasib la dah penah bayar..even tak direct monthly at least ada la bayar sikit2 kn..heheh

    BalasPadam
  2. erm aku ada cuba contact pihak ptptn tapi manjang tak dapat je..
    aku x habis study lg tp surat suruh bayar dah smpai..Huhhu..
    dgn diaorang ni kene berurusan face to face ke?

    BalasPadam
  3. Alah mara pun dah lama buat sistem ini... PTPTN baru nak ambil ikhtibar... tapi yg penting kita ni pinjam mesti byr... kalau tak kira kat akhiratkan...

    BalasPadam
  4. Rama2ungu: betul tu bayar sikit-sikit habis jugak kan..
    KId -Bagi pendapatku kalau PTPTN lebih baik bincang face 2 face lebih mudah,senang kalau nak tanya apa-apa pun dan lebih tepat.
    Mah@mahu -tapi kalau MARA tengok sekarang lagi bahaya oooo dah lebih agresif tengok dia0rang mintak peminjan jelaskan pinjaman...tu maknanya MARA dah tak da duit la tu.kekekeke

    BalasPadam
  5. Bayar sikit sikit macam mana? gaji ciput nak sara family pun xlepas...lain la senang dapat keje or ada kabel tuk dapatkan kerja...tengoklah dulu...kadang-kadang belajar sampai master tapi kerja dapat kerani ajer...mana mau bayar???

    BalasPadam
  6. Bayar jer sket2 janji ader transaksi, susah kalau kena blacklist. PTPTN pun satu hal,student2 yang baru grad dah dapat surat cinta!! ape cerita?? MARA is the BEST!!

    BalasPadam