~

Jumaat, 11 Jun 2010

Home » , , » MEMBINA WEB YANG BERJAYA -siri 1

MEMBINA WEB YANG BERJAYA -siri 1

Sangat ramai orang membina Blog atau web, tapi Blog atau web yang berjaya tidak banyak. Banyak sangat web yang Hidup Segan, Mati Tak Mampus.

Semuanya berlaku ialah kerana TIADA PERANCANGAN yang baik. Orang buat web, dia pun buat web jugalah. Orang cakap boleh buat duit dengan web, dia pun buat jugalah! Sampai wujud penipuan semata-mata nak dapatkan duit dan sampai ada ramai yang sanggup ketepikan soal halal haram! 

Rancanglah web anda sebelum anda membinanya. 

RANCANGAN PERTAMA. 
 Sediakan diri anda secukupnya. Ini bermakna, memperkasakan diri dengan ilmu membina
Blog atau web, bukan sekadar pakai software seperti Frontpage, Dreamweaver, atau apa sahaja software kat luar tu. 

HTML
 Belajarlah HTML. Setidak-tidaknya kod asas yang penting atau sebaiknya lebih dari 70% kod HTML boleh anda karang di dalam Notepad. Ini adalah akar umbi web. Asas wujudnya sesuatu webpage itu adalah HTML. Hebatnya kuasa HTML ini sehingga penciptanya, Tim Berner Lee di anugerahkan pangkat Sir!. Satu anugerah yang boleh dikira dengan jari para pemegangnya. 

Selain dari itu, jika anda ingin meneruskan diri dengan web programing dan database driven website samada PHP MYSQL, perl cgi, asp, cfm atau sebagainya, di kala ini tiada software pun mampu melakukan tugas ini. Keupayaan manual coding adalah amat penting. Sebab tuh kalau kita sedar, banyak forum/cms php pakai skin yang didownload atau skin default!. Sebab tak tahu nak ubahsuai template bagi lagi menarik. Atau sebab susah sangat? (saya plak tengok mood)

DESIGN  

Belajarlah design dengan baik. Blog atau web yang cantik designnya lebih ramai pengunjung dari Blog atau web yang HODOH!. Walaupun contents adalah raja. Tapi bagai sebuah hidangan masakan yang sedap, kita pun selalu teruja melihat hiasan ukiran bunga cili mahupun kentangnya bukan?  Yahoo dan google tuh simple je! Ape hebat plak design dia? 

Yahoo dan google mempunyai design yang menarik. Cuma diistilahkan sebagai simple design. Dan web yang terlalu tinggi pelawat memerlukan kepantasan dalam loading time nya. Itu juga sebab MSN orang kurang suka, lambat! Design simple juga perlu rekaletak yang betul. Ini semua adalah DESIGN. 




BERSAMBUNG SIRI 2
 

2 ulasan:

  1. Wah... Amat Berguna Tips Dari Kamu Ni... Boleh Jadi Sifu Saya Tak... Hehehe...

    Update TErbaru - Aktres Lucah Terkenal Barat, Vicky Vette Ajak Ariel Peterporn Buat Blue Filem..!! Tahniah Ariel

    BalasPadam
  2. Hello! This post could not be written any better! Reading this
    post reminds me of my good old room mate! He always kept talking about this.

    I will forward this post to him. Pretty sure he will have a good read.
    Thank you for sharing!

    My weblog grupa kreatywna
    Also see my site: grupa kreatywna

    BalasPadam